Ameliyatsız Kanser Tedavileri

Dondurma yöntemi ile ameliyatsız tedavi ( Kriyoablasyon )

Kriyoablasyon işlemi nedir?

Kriyoablasyon böbrek, meme ve vücutta diğer organlarda yerleşen tümöral dokuların ciltten iğne ile girilerek, ameliyata gerek kalmadan dondurularak yok edilmesidir.

Kriyoablasyon tümörü nasıl tedavi etmektedir?

Kriyoablasyon vücuttaki tümörlü dokuyu dondurarak yok etmektedir. Bunun için özel iğne uçları nitrojen veya argon gazları ile – 40 – 100 derecelere kadar soğutulmaktadır.  Bu iğnelerin etrafında buz topu oluşmakta ve buz topu tümörün damarlanmasını bozarak tümörün ölmesine neden olmaktadır.

Kriyoablasyon işlemi en sık hangi organ tümörlerinde kullanılmaktadır?

Böbrek tümörleri

Meme tümörleri

Yumuşak doku tümörleri

Akciğer, karaciğer ve diğer organların bazı tümör tiplerinde kullanılabilmektedir.

Kriyoablasyonun ameliyattan farkı nedir?

Kriyoablasyon işleminin ameliyattan temel farkı: ciltte kesi yapılmadan cilt üzerinden organa girilerek yapılması ve işlem sonrası ciltte sadece küçük bir iğne deliği kalmasıdır. Bu nedenle hastanın hastanede kalma süresi ve iyileşme süreleri ameliyata göre belirgin şekilde kısadır.

Kriyoablasyon işlemi, ultrasonografi veya bilgisayarlı tomografi gibi görüntüleme yöntemleri eşliğinde lezyon görülerek yapıldığı için yanlış dokunun tahrip edilmesi riski veya istenmeyen bir bölgenin tahrip edilme olasılığı oldukça düşüktür. Bu durum neredeyse hiç görülmez.

Kriyoablasyon, her tümör tipi için uygun mudur? Örneğin böbrek ve meme tümörlerinde hangi hastalar için uygundur?

Öncelikle meme ve böbrek kanser tedavisinde günümüzde ilk seçilecek yöntem cerrahidir. Fakat bazı hastalar, özellikle ileri yaşta, eşlik eden başka hastalıkları bulunan (hipertansiyon, şeker vb..) ve anestezi alamayacak hastalarda kriyoablasyon tercih edilmektedir. Genellikle bunun kararı hastanelerde bulunan ve ilgili branş hekimlerinin oluşturduğu tümör konseylerince verilmektedir.

Kriyoablasyon işlemi nasıl yapılır?

Kriyoablasyon işlemi girişimsel radyoloji bölümünde hastalığın durumuna göre ultrasonografi ve / veya bilgisayarlı tomografi cihazı ile gerçekleşecektir.

İşlem odasına alınacaksınız ve işlem sırasında oksijen seviyenizi, kalp atışı ve kan basıncınızı takip edecek olan monitöre bağlanacaksınız. Size sakinleştirici ve ağrıyı önlemek için ilaçlar verilecektir.

Girişimsel radyolog organ içindeki patolojiyi ultrasonografi veya bilgisayarlı tomografi cihazı ile bulur. Cilde lokal anestezi verildikten sonra ablasyon iğnesi ile tümörün içine girilir. Kanserli dokunun merkezine ablasyon iğnesi oturtulur. İşlem odasında kalış süreniz ortalama 45-60 dakika civarındadır. İşlemden sonra kanserli odak, ölü doku haline gelerek zaman içerisinde küçülür.

NOT:

Bu metnin hazırlanmasında Avrupa Kardiyovasküler ve Girişimsel Radyoloji Derneği dokümanları esas alınmıştır. (cirse.org/patients).

Bu belge genel tıbbi bilgiler içerir. Bu belgede yer alan bilgiler profesyonel tıbbi tavsiye, tanı veya tedavi yerine kullanılmamalıdır.